Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om Javascript aan te zetten.
Op browserchecker.nl vind u instructies hoe u Javascript aanzet.
Wij verwelkomen u daarna graag terug op onze website!
SindsNu

info@sindsnu.nl
+31(0)53 480 77 88
Facebook, Twitter,
Linkedin, Instagram

Usability: 5 tips voor een user friendly website.

Een gebruiksvriendelijk website is voor bedrijven meer dan ooit noodzakelijk. Je website is niet alleen het visitekaartje van jouw bedrijf en laat niet alleen een blijvende indruk achter bij je klanten, het is ook een krachtig marketinginstrument dat tot je beschikking staat. Hoe meer publiek je betrekt bij jouw product en/of dienst, hoe groter de kans is dat je wint. Cruciale voorwaarde om te winnen, is zorgen voor een boeiende en gebruiksvriendelijke website. Het realiseren van een goede usability dient daarom centraal te staan ​​in jouw marketinginspanningen.

Wat is Usability?

Usability gaat over “hoe de capaciteit van een systeem de beoogde eindgebruiker in staat stelt bepaalde taken effectief, efficiënt en veilig uit te voeren, terwijl zij genieten van de ervaring”. Veel ondernemers voelen zich echter teleurgesteld als er weinig doelconversie is van hun zakelijke website. Een van de meest voorkomende redenen is een onlogische indeling van de website waardoor ondernemers klanten mislopen. Een van de beste boeken over usability heet Don’t Make Me Think (geschreven door Steve Krug). De titel omschrijft het al en geldt als vuistregel bij het ontwerpen van elke website. Simpel uitgelegd: maak je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk! Alleen dan blijven gebruikers terugkomen.

Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de site is ontworpen met de gebruiker in gedachten. We geven hier vijf tips om je website gebruiksvriendelijk te maken:

1. Intuïtieve navigatie

Intuïtieve navigatie gaat over de navigatie van een website volgens gevestigde conventies waardoor deze eruitziet en zich gedraagt ​​zoals gebruikers verwachten. Een goed navigatiemenu heeft beknopte links. Als er te veel links zijn, heeft een drop-down menu of beter nog een megamenu, de voorkeur. Op deze manier navigeren gebruikers gemakkelijk door de site en vinden ze wat ze zoeken. Geen idee hoe je dit moet doen? Vul onze vragenlijst in en we helpen je graag verder.

2. Visueel aantrekkelijke ontwerp

Kies een website-indeling die je eindgebruikers bekend voorkomt. Een lay-out met twee of drie kolommen is bijvoorbeeld heel gebruikelijk. Met een kolom links of rechts van elke pagina, ziet de algehele presentatie er consistent en professioneel uit. Een mooie gebruikersinterface is ook de sleutel tot een gebruiksvriendelijke website. Het is ook belangrijk dat je huisstijl aanwezig is op de website. Dit zorgt voor herkenning. Denk bijvoorbeeld aan de rode kleur van Coca Cola of het groen van Grolsch. Heb je nog geen huisstijl vastgesteld? SindsNu is gespecialiseerd in zowel webdesign als identiteitsontwikkeling.

3. Snelle laadtijd

Een van de meest voorkomende redenen waarom bezoekers een site snel verlaten, is dat deze niet snel genoeg laadt. Bezoekers zijn ongeduldig en hebben een hekel aan wachten. Het is dus cruciaal om de laadtijd van je website te testen met emulators die zijn ingesteld op 56K internetverbindingen. Er zijn verschillende manieren om je website te versnellen en de meeste van deze emulators vertellen je hoe. Enkele typische aanbevelingen zijn onder meer compressie van de HTML-, CSS- en JavaScript-bestanden en het gebruik van kleine afbeeldingen (idealiter met behulp van miniaturen om voorbeeldafbeeldingen weer te geven).

5. Zoekfunctionaliteit

Er is niets erger dan op een site te landen en die niet snel genoeg weergeeft wat je zoekt. Het plaatsen van een zoekfunctionaliteit binnen je website is daarom zeer zinvol. Vooral als je een aanzienlijke voorraad aan informatie op je website hebt. Gebruikers waarderen een slim zoekscherm, omdat dit veel tijd bespaart. Een tip: zorg ervoor dat wat gezocht wordt, ook daadwerkelijk wordt getoond. Anders zullen gebruikers zich misleid voelen met als gevolg dat zij de site snel verlaten.

5. Contactgegevens

Goede service is een goede zaak. Het verstrekken van contactgegevens van je bedrijf schept vertrouwen en geeft gemoedsrust aan de gebruikers, wetende dat er een echt bedrijf achter een zakelijke website zit. Dit heeft impact op je doelconversie, vooral als jij je producten en/of diensten rechtstreeks via je website verkoopt. Zorg er dus voor dat gemakkelijke contactmechanismen, zoals contactformulieren en een klantenservice nummer, handig worden weergegeven in een gemakkelijk te vinden gedeelte op je website. Houd er rekening mee dat sommige gebruikers nog steeds kiezen voor traditionele, offline contactmechanismen. Geef dus, indien mogelijk, een fysiek adres en telefoonnummers op. Zo kunnen potentiële klanten, die meer willen weten over je producten en/of diensten, met één druk op de knop of een telefoontje, contact met je opnemen.

Met deze vijf tips, wordt je bedrijfswebsite gebruiksvriendelijker. Niet alleen voelen potentiële klanten zich welkom, ze zullen ook meer interactie hebben, je website opnieuw bezoeken en deze aanbevelen. Als gevolg hiervan zal het aantal website bezoekers en je doelconversie toenemen. Heb je een website die je graag gebruiksvriendelijk wilt maken of ben je toe aan een nieuw website ontwerp? SindsNu ontwikkelt websites en webshops die opvallen, aanspreken en continu in beeld blijven door haarscherpe content. Neem gerust contact met ons op. We beantwoorden je vragen graag.

Marco Kiel, Web developer

 

Let’s talk!

Ben je nieuwsgierig geworden naar de oplossingen die SindsNu voor jouw organisatie heeft? Vul het formulier in en wij nemen contact met je op!