Door Stef Wessels
10 / juni

Brand Awareness van en voor iedereen!

Brand Awareness is een krachtig begrip in de huidige communicatiewereld. Het is de wijze waarop je je als bedrijf wilt dat je merk ontvangen wordt. Het is de betekenis en de bedoeling van het merk zoals je het wil uitdragen. Maar moet dat dan altijd een merk zijn of kan het ook je bedrijf zijn dat zich dan als merk wilt gaan positioneren? Mijn stelling is dat, vermits er een sterke en onderscheidende identiteit is gecreëerd, jij ook jouw bedrijf als merk kunt profileren en etaleren. En inderdaad, dan is Brand Awareness ineens van en voor iedereen!

 

Merkidentiteit

Brand Awareness beschrijft hoe goed een klant in bepaalde situaties een merk/bedrijf kan herkennen. Daarbij is het ook belangrijk op welke kanalen je klant (lees:doelgroep)
zich bevindt. Hoe vaker en sneller een klant je merk (of bedrijf) ziet, hoe beter. Een hoge Brand Awareness heeft een aantal voordelen: Ten eerste komt je merk /bedrijf dan
op de Mindset van de de klant bij aanschaf van een product of dienst. Als de klant het vaak heeft gezien of gehoord, is hij of zij snel geneigd deze boven de andere aanbieders stellen. Je versterkt in ieder geval de associaties met je merk/bedrijf. En dat heeft dan weer te maken met, jawel….merkidentiteit! Hoe vaker je de waarden van het merk/bedrijf communiceert, hoe beter de klant deze gaat onthouden.

 

Kanalen

Televisiereclame, websites, advertenties, (re)targetting, Facebook-, LinkedIn- en Twittermarketing zijn zo een aantal kanalen om je Brand Awareness bij op te bouwen. Maar laten we zeker niet (ik noem het) streetvertising, guerrilla marketing en Event-marketing vergeten. En zo zijn er nog wel een paar kanalen te noemen. Het vinden van de juiste beelddragers om de waarden van je merk uit te dragen is verheven tot een een ware kunst. Echter, zonder een krachtige en zich sterk onderscheidende merkidentiteit ben je nergens! Reactie zijn welkom.

Stef Wessels