De kracht van social media als marketingtool
In deze turbulente tijden wordt het steeds moeilijker om je te onderscheiden van de massa. Het inzetten van socialmediamarketing kan je daarbij helpen! Ook kan het je helpen om jouw bedrijf/merk onder de aandacht te brengen bij je doelgroep en je naamsbekendheid (ook wel brand awareness genoemd) te vergroten! Maar wat is social media precies en hoe kun je het gebruiken om je marketingdoelen te behalen?
Wat is social media?
Simpel gezegd is het een verzamelnaam voor online kanalen waar interactie en dialoog met andere gebruikers centraal staan. Het doel is om een online relatie op te bouwen tussen jou en andere gebruikers. Veel mensen gebruiken het vooral om in contact te blijven met vrienden en familie. Wist je dat 96% van de Nederlandse bevolking actief is op social media? Uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld 98 minuten per dag besteden aan social media! WhatsApp, Facebook, YouTube en Instagram zijn de meest populaire kanalen onder Nederlanders. Dit zijn marketingtechnisch zeer aantrekkelijke cijfers, vind je niet?
Een krachtige marketing tool
Voor ondernemers is socialmediamarketing een krachtige marketingtool om subtiel reclame te maken en rechtstreeks met jouw doelgroep te communiceren. Zo bouw je een netwerk op, onderhoud je relaties en vind je nieuwe leads en prospects. Bovendien wordt het verspreiden van informatie sneller, persoonlijker en gemakkelijker. Het mooiste is dat je met elk social media platform een andere doelgroep kunt bereiken. Richt jouw bedrijf zich bijvoorbeeld op de B2B-markt? Dan is LinkedIn het beste kanaal om je op te gaan richten. Wil je particuliere consumenten bereiken (B2C)? Dan is Facebook en/of Instagram de beste optie.
Winnende strategie
De meerderheid van de mensen gebruiken social media vooral als een persoonlijk platform. Om deze reden is het belangrijk om te onthouden dat ze het niet fijn vinden om dagelijks gebombardeerd te worden met reclames! Houd hier dus rekening mee. Het schrijven van een winnende en doordachte strategie speelt hierbij een cruciale rol. De strategie helpt je een beter inzicht te krijgen in het landschap waarin je doelgroep zich bevindt en helder te maken hoe en waarom je social media gaat inzetten.
Zie je het belang in van het gebruik van social media als marketingtool en het bedenken van een social media strategie, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Bij SindsNu nemen we je graag alles uit handen! Neem snel contact met ons op!