Door Stef Wessels
25 / september

De zin van targeting

Veel marketingcampagnes worden afgestemd op specifieke doelgroepen, om zo goed mogelijk in te spelen op de wensen en behoeften van de klant. Wat echter vaak vergeten wordt is om deze afstemming door te voeren op de website zelf. En daar is heel veel winst mee te behalen!

Een juiste afstemming van de website op de kenmerken en/of het gedrag van een gebruiker kan zorgen voor een flinke verbetering van het conversiepercentage. Het personaliseren van content wordt ook wel on-site targeting genoemd. Grote e-commerce partijen zoals Amazon en Bol.com passen deze methode veel toe. Maar ook voor kleinere partijen is dit een perfecte methodiek. SindsNu kan u daarbij van dienst zijn.

Er zijn twee typen van targeting te onderscheiden:

  • Ad network targeting: Op basis van het online gedrag worden bezoekers beïnvloedt met relevante display advertenties, op verschillende websites binnen een advertentienetwerk.
  • On site targeting: Onder deze vorm valt het personaliseren van de content van een specifieke website. Het wordt toegepast om de reis van de website bezoeker zoveel mogelijk af te stemmen op zijn of haar behoeftes op basis van kenmerken en/of het online gedrag. On site targeting is dus niets anders dan het communiceren van de juiste boodschap aan de juiste persoon, op het juiste moment in de juiste media. Het is een belangrijke stap in conversieoptimalisatie van een website.

Targeting verhoogt de conversie

Ieder persoon is uniek en heeft behoefte aan relevante informatie, afgestemd op zijn of haar behoeften. Hoe relevanter de informatie des te groter de betrokkenheid. Een hogere betrokkenheid leidt vaak tot een betere customer journey en een verhoging van het conversiepercentage. Dit kan dus prima toegepast op websites en tegenwoordig ook zonder tussenkomst van een dure IT afdeling. Tools als WiQhit helpen je bij de realisatie.

Ieder persoon is uniek en heeft behoefte aan relevante informatie, afgestemd op zijn of haar behoeften. Hoe relevanter de informatie des te groter de betrokkenheid. Een hogere betrokkenheid leidt vaak tot een betere customer journey en een verhoging van het conversiepercentage. Dit kan dus prima toegepast op websites en tegenwoordig ook zonder tussenkomst van een dure IT afdeling. Tools als WiQhit helpen je bij de realisatie.